Pragnę podzielić się z Państwem konspektem lekcji, w którym uczniowie mogą zdecydować: Jak postąpić na miejscu wypadku drogowego, wykorzystujac drzewko decyzyjne.
Scenariusz zajęć z techniki w kl. VI SP z Wychowania komunikacyjnego
Temat lekcji: Trudne decyzje na miejscu wypadku.
Czas trwania: 45 minut, miejsce : sala lekcyjna
Cel ogólny: Kształtowanie postawy aktywnego i bezpiecznego postępowania na miejscu wypadku.
Cel wychowawczy:
- Uczeń zachowa się odpowiedzialnie na miejscu wypadku,
- Akceptuje normy społeczne i stosuje się do nich.
Cele szczegółowe:
Wiadomości:
- uczeń zna numer telefonu alarmowego,
- rozróżnia pojęcia "wypadek" od "kolizji",
- rozumie zasady postępowania w miejscu wypadku .
Umiejętności:
- organizować miejsce pracy,
- uczeń w sytuacji typowej wymieni zasady postępowania w miejscu wypadku,
- uczeń w sytuacji problemowej podejmie skuteczne działania na miejscu wypadku,
- uczeń potrafi w sytuacji problemowej ocenić niebezpieczeństwo.
Postawy:
- uczeń współpracuje w grupie,
- ćwiczy kształtowanie zaradności,
- rozwija pozytywną samoocenę.
Kształtowane umiejętności na zajęciach pozwolą uczniowi rozwijać:
- wzbogacenie procesów myślenia przyczynowo – skutkowego,
- zachowań społecznych poprzez rozwiązywanie problemów otwartych,
- wyrobienie koniecznych umiejętności i nawyków potrzebnych do samodzielnego i odpowiedzialnego korzystania z dróg,
- akceptowanie i podejmowanie przedsięwzięć zmierzających do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Formy: zbiorowa, indywidualna
Metoda: słowne:
- instruktażowo – podająca : pogadanka
- problemowe: analiza zadania
Pojęcia kluczowe: wypadek drogowy
Pomoce dydaktyczne: wzór "drzewka decyzyjnego"(cel, skutki - zalety i wady, do wyboru 4 warianty: Jedziesz dalej, nic nie robisz, Jedziesz dalej, szukasz patrolu lub kogoś dorosłego, Przerywasz podróż, zabezpieczasz miejsce wypadku, szukasz kogoś dorosłego, Przerywasz podróż, zabezpieczasz miejsce wypadku, w miarę możliwości udzielasz pomocy przedmedycznej; rozsypanka zdaniowa.
Materiały dla ucznia: papier szary -format nie większy niż A2, mazaki.
Bibliografia:
- B. Bogacka – Osińska, E. Królicka, D. Łazuchiewicz: Program nauczania - Wychowanie komunikacyjne WSiP , Warszawa 1999
- D. Łazuchiewicz, B Bogacka-Osińska Podręcznik "Bądź bezpieczny na drodze. Karta rowerowa". WSiP, Warszawa 1999
- E. Królicka, B. Bogacka- Osińska "Bądż bezpieczny na drodze. Ćwiczenia dla klas 7-8". WSiP , Warszawa 1998
Ogólny plan lekcji.
5 min./ Czynności organizacyjno – porządkowe 5 min./ Pogadanka 20 min./ Zadanie dla grup 5 min./ Prezentacja plakatów 5 min./ Zadanie podsumowujące 3 min./ Pogadanka 2 min. / Zakończenie zajęć.Tok lekcji:
CZĘŚĆ WSTĘPNA
Czynności organizacyjno – porządkowe Sprawdzenie przygotowania do lekcji, listy obecności, zapisanie tematu w dzienniku i na tablicy. Nauczyciel: Przedstawia cel dzisiejszych zajęć, na których uczniowie poznają zasady postępowania na miejscu wypadku. Nauczyciel losowo dzieli klasę na grupy 5 osobowe. Każda grupa przygotowuje swoje miejsce pracy: papier szary, mazaki.
CZĘŚĆ GŁÓWNA
Pogadanka Nauczyciel pyta: Kto był kiedyś z was świadkiem wypadku? Uczniowie: Wypowiadają się na temat widzianych zdarzeń. Nauczyciel: Kto uczestniczył w akcji ratowniczej? Uczniowie: Poszkodowany, Policja, Pogotowie Ratunkowe, Straż Pożarna
Zadanie dla grup Nauczyciel: Dzisiaj będziecie wy podejmować ważne decyzje na miejscu wypadku. Dlatego też zastanówcie się jak należy postąpić w przedstawionej sytuacji? Co jest ważniejsze, bezpieczeństwo, czy dalsza jazda na umówione spotkanie z przyjaciółmi? Po dyskusji w grupie wypełnijcie "drzewko decyzyjne" i odpowiedzcie, jaką drogę postępowania wybieracie dla siebie i dlaczego?
Nauczyciel rozdaje wzór "drzewka decyzyjnego", podaje czas pracy. Uczniowie rysują schemat i uzupełniają go według wybranej drogi postępowania.
Prezentacja plakatów Uczniowie: Liderzy grup prezentują plakaty i wyjaśniają dlaczego obrali taką drogę postępowania. Nauczyciel: Nawet dorosła osoba nie zawsze zdecyduje się na udzielenie poszkodowanemu pomocy przedlekarskiej, chociaż macie dopiero 12 lat w krytycznej sytuacji możecie wiele pomóc. Skuteczna pomoc wymaga szybkiego działania dorosłych, a wy zastanówcie się w czym moglibyście im pomóc. Na stolikach znajdują się koperty z rozsypanką. Proszę ułożyć je w odpowiedniej kolejności.
Zadanie podsumowujące Zadaniem uczniów jest prawidłowe ułożenie karteczek w odpowiedniej kolejności. Nauczyciel: Proszę o odczytanie zasad postępowania w miejscu wypadku: Uczniowie odpowiadają: Chętny uczeń odczytuje odpowiedź grupy.
- Nie przejeżdżaj obojętnie.
- Zabezpiecz miejsce wypadku.
- Zajmij się osobami poszkodowanymi, kierują się zasadą "nie szkodzić"
- Oceń sytuację, co jest najpilniejsze, ile jest ofiar, kto jest najbardziej poszkodowany.
- Wezwij pogotowie ratunkowe tel. 999
- Czuwaj przy poszkodowanym do przyjazdu pogotowia.
CZĘŚĆ KOŃCOWA
Pogadanka Nauczyciel: Każdy z was powinien umieć wezwać pogotowie ratunkowe. Kto z uczniów mógłby przedstawić treść takiej rozmowy telefonicznej. Uczniowie odpowiadają:
gdzie zdarzył się wypadek, co się stało, ile osób jest rannych, kto telefonuje.Zakończenie zajęć.
Nauczyciel kończąc lekcje cytuje Stanisława Jerzego Lec: "Żyjemy tylko jeden raz, na więcej dotąd nie stać nas"
Podanie pracy domowej: Zorganizowane kolumny rowerowe powinny być wyposażone w apteczkę pierwszej pomocy. Wymień typowy skład wyposażenia takiej apteczki.
Porządkowanie pracowni.
Opracowała Marta Lorek
|